Den Haag (NL) – De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek maakt de laatste veertien wetenschappers bekend die voor hun onderzoek een PIONIER-subsidie ontvangen.

De laatste veertien winnaars van de PIONIER-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) zijn bekend. De subsidie biedt veelbelovende, jonge onderzoekers met hoogleraarkwaliteiten de kans een eigen onderzoeksgroep op te zetten. Eerder dit jaar ontvingen al acht veelbelovende onderzoekers deze financiële ondersteuning.
Eén van de winnaars van een subsidie is dr Titia Sixma van het Nederlands Kankerinstituut. Het instituut en het NWO dragen in totaal 1,2 miljoen euro bij aan haar onderzoek naar het signaaleiwit ubiquitine, dat binnen de cel als een soort postcode fungeert. De cel hangt het signaaleiwitje ubiquitine aan een eiwit en regelt zo dat het eiwit op de juiste plaats terechtkomt. Andere eiwitten reguleren op hun beurt weer de koppeling van ubiquitine. Fouten in deze regulatie, bijvoorbeeld bij eiwitten die de groei van cellen beïnvloeden, kunnen kanker en andere ziekten veroorzaken.
Dr Sixma en haar team willen tijdens het project met eiwitkristallografie driedimensionale afbeeldingen maken van de eiwitten die bij het ophangen van ubiquitine aan andere eiwitten zijn betrokken. Vergelijking van deze afbeeldingen met de resultaten van studies in Rotterdam, Nijmegen en München geeft meer informatie over dit proces.
Andere winnaars van een PIONIER-subsidie zijn dr Geert-Jan Kroes van de Universiteit Leiden, die op zoek gaat naar efficiëntere methoden voor de opslag van waterstof, dr Rint Sijbema van de Technische Universiteit Eindhoven voor de ontwikkeling van macromoleculen als bouwstenen voor nanomaterialen en prof dr Frans Verstraten van de Universiteit Utrecht, voor zijn onderzoek naar de manier waarop hersengebieden samenwerken als je een moeilijk vraagstuk oplost.

Sabrine Caspers