Diemen (NL) – Een internationaal team van astronomen doet een opmerkelijke ontdekking. Een stokoud sterrenstelsel herbergt jonge sterren.

Een team van Europese en Amerikaanse astronomen ontdekt een grote groep jonge sterren in een oud elliptisch sterrenstelsel. De wetenschappers bundelden hun krachten door gegevens van de NASA/ESA Hubble Space Telescope en de ESO Very Large Telescope (VTL) te combineren.
Nog nooit eerder ontdekten astronomen sterformaties van verscheidene geboorteperioden in een zo oud elliptisch stelsel. De ontdekking staat haaks op de huidige theorie, die zegt dat na de geboorte van zo'n sterrenstelsel er geen nieuwe sterclusters worden gevormd.
De sterren zijn nog piepjong: ze zijn slechts een paar miljoen jaar oud. Ongeveer de helft van het elliptisch stelsel NGC 4365, met een leeftijd van ongeveer twaalfduizend miljoen jaar oud, bestaat uit deze jonkies. Alhoewel vele vragen over het ontstaan en vormen van sterrenstelsel voorlopig onopgelost blijven, werpt deze recente bevinding nieuw licht op het gedrag van verre stelsels.

Het elliptische sterrenstelsel NGC 4365.

Frédérique Melman