Onderzoekers van de Stanford-universiteit hebben ontdekt dat het bloed van jonge muizen een oud muizenbrein kan herstellen. Als deze truc ook bij mensen werkt, zou dat kunnen leiden tot nieuwe manieren om dementie te bestrijden.

In het onderzoek ontvingen oude muizen bloedplasma van jonge muizen. De wetenschappers bekeken vervolgens de vaardigheden van de dieren in geheugentests. De behandelde muizen scoorden daarop beter dan hun soortgenoten. De wetenschappers bekeken ook anatomische veranderingen in het oude muizenbrein na een bloedtransplantatie, en zagen dat het brein er werkelijk een stuk jonger uitzag.

Geheugenproefjes

Een dosis ‘jong bloed’ kan wonderen doen voor een dementerend brein, zo blijkt uit onderzoek met muizen.  Bron: Wikimedia Commons/Jason Snyder
Bron: Wikimedia Commons/Jason Snyder

De onderzoekers gaven een aantal oude muizen bloedplasma van jonge muizen. Bloedplasma is vloeistof waar geen bloedcellen in zitten, maar bijvoorbeeld wel voedingsstoffen, eiwitten en hormonen. Ze lieten deze muizen vervolgens een aantal tests doen die hun geheugen op de proef stelden. De muizen die ‘jong bloedplasma’ hadden ontvangen, waren hierin succesvoller dan oude muizen die geen behandeling hadden gekregen.