Onderzoekers van de University of Utah in de Verenigde Staten kunnen met een nieuwe methode de herkomst van cocaïne bepalen.

Om de cocaïnehandel bij de wortels aan te pakken is informatie over de herkomst van de drugs van groot belang. Handelaren vervoeren de cocabladeren na de oogst regelmatig over grote afstanden om ze verder te bewerken en de cocaïne uit de bladeren te isoleren. De herkomst van de cocaïne is vervolgens nauwelijks nog te achterhalen. Wetenschappers uit Salt Lake City ontwikkelden een analysemethode om de afkomst van de ‘white lady’ te bepalen.

Door chemische analyse bepalen James Ehleringer en zijn collega’s de isotoopverhouding van stikstof en koolstof in de cocaïne. Isotopen hebben een neutron meer in de kern, waardoor wel de massa van het atoom verandert, maar de eigenschappen hetzelfde blijven. De regio waar de cocaplant groeit, bepaalt de isotoopverhouding van de cocaïne. De grondsoort beïnvloedt de isotoopverhouding van stikstof, terwijl de vochtigheid van de omgeving verantwoordelijk is voor de verhouding van de koolstofisotopen.