Een speciaal soort tape, gebaseerd op de camouflagetechnieken van de inktvis, kan soldaten onzichtbaar maken in het donker. Zelfs infraroodcamera’s zullen de soldaten niet detecteren.

Voor de camouflagetape gebruiken de onderzoekers een speciaal eiwit dat de inktvis tot de ultieme camouflagekampioen maakt: reflectine. Dit eiwit zit in cellen in de inktvishuid, zogenaamde iridocyten, waarin de reflectine ligt opgestapeld in lagen. De inktvis kan de dikte van, en de ruimte tussen de lagen variëren. Door de aanpassingen weerkaatsen de cellen het licht anders, en zo kan de inktvis de kleur van zijn huid veranderen.

Bacteriën

Inktvissen en octopussen zijn ware camouflagekampioenen.

Voor de camouflagetape hoeven geen inktvissen het loodje te leggen. De onderzoekers vonden een manier om bacteriën reflectine te laten produceren. Ze plaatsten het eiwit vervolgens op een laag plakband. De tape is dun en flexibel, en is dus gemakkelijk te gebruiken op de kleding van soldaten. Door de tape op te rekken, herschikken de lagen reflectine (net als bij de inktvis) waardoor de lichtreflectie, en dus de kleur, verandert.