De geelvleugelzanger, een vogelsoort die tot de Amerikaanse zangersfamilie behoort, weet van te voren dat er een storm aan staat te komen. De dieren vertrekken uit hun leefgebied voordat het weer omslaat.

Geelvleugelzangers (Vermivora chrysoptera) pikken infrasoon geluid op van verre stormen. Dankzij dit geluid, dat zo’n lage frequentie heeft dat het voor de mens onhoorbaar is, weten zij ruim van te voren dat het tijd is te vertrekken.

Amerikaanse wetenschappers kwamen tot deze conclusie dankzij onderzoek naar een vogelpopulatie in Tennessee. Eind april 2014 ontstond daar een grote storm. Twee dagen voordat deze storm het leefgebied van de geelvleugelzangers bereikte, pakten de vogels hun biezen. De vogels vlogen gedurende vijf dagen een afstand van meer dan 1500 kilometer op de storm te vermijden.