Brussel (B) – Zondag 23 december zendt de Vlaamse zender TV1 de eerste aflevering uit van Walking with beasts, de vervolgreeks van het succesvolle Walking with dinosaurs. Dat wordt weer zes zondagavonden likkebaarden voor de buis.

De eerste aflevering van In het spoor van de dino’s begint waar Op stap met dinosauriërs is geëindigd. We zien hoe de Aarde 65 miljoen jaar geleden door het inslaan van een meteoriet, maar ook door vulkanische activiteiten, grondig door elkaar werd geschud. Door die schok, en door de daarop volgende klimatologische veranderingen, zijn de dinosauriërs uitgestorven. Zestien miljoen jaar later is de temperatuur op Aarde zo ver gestegen dat bijna heel de planeet, van pool tot pool, overdekt is met dichte tropische wouden. Daardoor is er weinig ruimte voor grote dieren. De grootste zoogdieren zijn niet groter dan een hedendaags varken. Sommige vogelsoorten zijn echter uitgegroeid tot agressieve roofdieren.

De BBC-site bevat diverse bureaubladachtergronden voor de liefhebbers van oude fauna.

De eerste aflevering volgt gedurende een dag het leven in het tropische woud in het gebied waar nu Duitsland ligt. Het is er heet, vochtig en moerasachtig. We maken kennis met de Gastornis, een bloeddorstige, twee meter grote vogel, die het woud onveilig maakt. Hij aast meedogenloos op de ratachtige Leptictidium en op de Propalaeotherium, een minivoorloper van onze hedendaagse paarden. We volgen ook de lotgevallen van de Ambulocetus, een prehistorische krokodil, en de Godinotius, een verre voorouder van de primaten.
Elke aflevering brengt ons een stapje dichter bij de moderne tijd. In de zesde en laatste aflevering gaat de Neanderthaler in duel met de mammoet en andere grote zoogdieren. Ze worden echter alle met uitsterven bedreigd vanwege de gure klimaatsomstandigheden: het is de periode van de ijstijden. De reeks sluit af net vóór de moderne mens landbouwer wordt en gaat uitzwermen over de Aarde.
Bij de BBC loopt de reeks ten einde: de laatste aflevering wordt er uitgezonden op donderdag 20 december. Wie de reeks op de BBC heeft gemist, krijgt nu dus een herkansing op de Vlaamse televisie. De VRT heeft ook nog twee extra afleveringen in petto met The making of…, maar wanneer die worden uitgezonden, ligt nog niet vast.

Programma:
In het spoor van de dino’s, TV1 23/12, 30/12, 6/1, 13/1, 20/1, 27/1 telkens om 19.55 uur.