Hommels optimaliseren hun vliegroute tussen bloemen en de nestkast met de trial-en-error-methode. Niet eerder werd dit gedrag bij insecten met kleine hersenen waargenomen.

hommel
Foto: Andrew Martin

Hommels (Bombus terrestris) verkennen de omgeving van hun nestkast en testen daarbij verschillende vliegroutes. Zo vinden ze uiteindelijke de kortste route tussen de bloemen en hun nestkast. Gedragsbioloog Lars Chittka en zijn team van de universiteit van Londen lieten de hommels naar vijf locaties met bloemen zoeken. Zij publiceerden hun resultaat in PLoS Biology.

De onderzoekers ontdekten dat de hommels de kortste route tussen de vijf plekken en hun nestkast opmerkelijk snel vinden. Wiskundig gezien hebben de hommels tussen de vijf locaties en hun nest 120 mogelijke vliegroutes. In gemiddeld 26 vluchten vindt een hommel een optimale route tussen zijn nest en de vijf plekken.