Het injecteren van extra stamcellen in de hypothalamus blijkt bij muizen veroudering tegen te gaan. Wetenschappers zien daarin nieuwe aanknopingspunten voor het ontwikkelen van medicijnen tegen verouderen.

Neuronen in een muizenbrein. Beeld: Nathan Danielson, Losonczy Lab, Columbia University

Door de hypothalamus van oude muizen te injecteren met extra stamcellen, afkomstig van de hersenen van pasgeboren muizen, blijven muizen twee tot vier maanden extra leven. Dat blijkt uit onderzoek geleid door moleculair bioloog Dongsheng Cai van de Albert Einstein College of Medicine in New York. Omgekeerd geldt, zo toonde dezelfde studie aan, dat muizen enkele maanden korter leven als je hun hypothalamusstamcellen vernietigt. ‘De muizen waren trager van geest, en scoorden minder op vlakken als geheugen, coördinatie, spiermassa, uithoudingsvermogen en huiddikte’, zegt Cai.

De stamcellen in de hypothalamus zijn cruciaal omdat ze nieuwe neuronen produceren. Die aanmaak van nieuwe neuronen houdt nooit helemaal op, maar rond middelbare leeftijd – ongeveer 10 of 11 maanden in een muizenleven – gaan er meer cellen dood dan er bijkomen. Tegen de tijd dat muizen 2 jaar oud zijn – vergelijkbaar met iemand van 70 – zijn de cellen in principe allemaal verdwenen, zegt Cai.