Wetenschappers hebben de grootste en meest verwoestende meteorietinslag ooit gevonden in Australië. De meteoriet brak tijdens zijn val in tweeën, wat een gigantische dubbele krater opleverde.

De meteoriet die 66 miljoen jaar geleden de aarde trof, zorgde voor meer diversiteit in de bossen.  Bron:
De meteoriet brak in twee stukken en leverde zo twee gigantische kraters op.

Van de kraters is op het oppervlak niets meer te zien, rapporteren de onderzoekers. Geologische processen hebben de inslag begraven. Maar wie dieper graaft, zo’n 30  kilometer onder het oppervlak, vindt duidelijk bewijs van de crash in stenen die 300 tot 600 miljoen jaar oud zijn. Hier is steen veranderd in glas: een teken dat de ruimterotsen zich met enorm veel energie, hitte en druk in de aarde boorden. Uit nader onderzoek bleek ook dat er bulten zitten in de aardmantel, de dikke steenlaag direct onder de korst. De bulten zijn een soort littekens van de impact.