Binnen de zogenaamde groene chemie werken Amerikaanse onderzoekers aan een nieuw proces voor het uitlogen van houtpulp. Dat moet groen papier gaan opleveren.

De laatste tien jaar is de groene chemie sterk in opkomst. Chemici zoeken naar chemische processen die de natuur nabootsen. Een van oudsher lastig chemisch proces is het uitlogen van hout voor de papierproductie. De houtstof lignine en cellulose moeten van elkaar worden gescheiden, waarna cellulose verder tot papier kan worden verwerkt.

Onder leiding van Craigh Hill, hoogleraar aan de Emory University in Atlanta, is een nieuw proces ontwikkeld dat met polyoxometalaten hout afbreekt. Deze verbindingen lijken wel iets op de zeolieten die in wasmiddelen zitten. Het zijn kleine kooien bestaande uit metaal- en zuurstofatomen.