De Britse hoogleraar Mike Kelly denkt dat zelfs nu we in staat zijn om atomen precies op een plek te zetten, er intrinsieke grenzen zijn aan de grootschalige productie van minuscule nanostructuren.

De Britse hoogleraar onderbouwt zijn stelling in een artikel in het blad Nanotechnology. Het kan wel eens bekend worden als het theorema van Kelly. Hij hoopt overigens dat er mensen zijn ongelijk zullen bewijzen, vele wetenschappers zouden dan een zucht van opluchting slaken. Voor investeerders die miljarden investeren in de opkomende nanotechnologie vormt het theorema vooralsnog een handig hulpmiddel om realistische uitdagingen van fantasierijke dromen te onderscheiden.

Het gaat Kelly, hoogleraar aan de University of Cambridge niet om het bouwen van nanodeeltjes vanuit chemische mengsels (bottom up). Hij ziet problemen juist bij het top-down vervaardigen van kleine structuren, bijvoorbeeld met afzetting van materiaal op een oppervlak en lithografie met elektronenstralen en ultraviolette straling met een extreem korte golflengte. Door de statistisch onvermijdelijke variaties in afmetingen komt de reproduceerbaarheid in het gedrang. Kelly illustreert het probleem met een oppervlak waarop verticale kolommen met een doorsnede van drie nanometer staan gerangschikt in een rooster waarvan de blokjes zijden van zes nanometer hebben. Zoiets is bijvoorbeeld denkbaar als structuur in een toekomstig beeldtechniek.