Een real-life Spider-Man? Waarom niet. Italiaanse wetenschappers hebben spinnen besproeid met grafeen om hun draad supersterk te maken.

Grafeen, een kippengaas van koolstofatomen.  Bron: AlexanderAlUS
Grafeen, een kippengaas van koolstofatomen.
Bron: AlexanderAlUS

De onderzoekers zorgden ervoor dat de spinnen koolstof nanobuisjes of grafeen in hun draad verwerkten. Grafeen is een superdunne laag van koolstofatomen, van slechts één atoom dik. De atomen zitten gestructureerd in een soort kippengaasvorm. Koolstof nanobuisjes zijn minuscule buisjes die bestaan uit opgerolde grafeenvellen. Deze in het lab gemaakte materialen staan bekend als supersterk. De onderzoekers waren daarom benieuwd of ze spinnen met deze slimme materialen konden laten werken.

Douche

Spin + grafeen = superspin.  Bron: Wikimedia Commons/ Olei
Spin + grafeen = superspin.
Bron: Wikimedia Commons/ Olei

De wetenschappers besproeiden vijf spinnen met een mengsel van water en grafeendeeltjes van 200 tot 300 nanometer breed. Tien andere spinnen kregen een douche van water met koolstof nanobuisjes. Het resultaat: hoewel een deel van deze spinnen helemaal geen sterke draad maakten, produceerden andere zijde die tot wel 3,5 keer zo sterk was dan de gemiddelde spinnendraad. Daarbij kwam de groep die met koolstof nanobuisjes besproeid was het best uit de test.