Gezonde cellen beschermen hun kankerachtige buurcellen tegen chemotherapie. Dit doen ze door het immuunsysteem aan te wakkeren.

Chemotherapie doodt cellen door het DNA te beschadigen. Echter, dezelfde stoffen stimuleren ook gezonde cellen rondom de tumor om interleukine-6 uit te scheiden. Dit eiwit spoort het immuunsysteem aan tot actie, waardoor het hard gaat vechten tegen de DNA-beschadiging, aldus biologen Luke Gilbert en Michael Hemann van het Massachusetts Institute of Technology. De onderzoekers beschreven hun resultaten vandaag in het gerenommeerde tijdschrift Cell.

De biologen gaven chemotherapie aan muizen met lymfklierkanker. In de zwezerik, een immuunorgaan dat vooral belangrijk is in de jeugd, bleven echter 6,5 keer zoveel kankercellen over dan op andere plekken. De muizen bleken extra veel Interleukine-6 in dit orgaan te hebben.