Een kunstmatig intelligent programma dat chimpansees herkent en volgt, kan het makkelijker maken om de dieren in het wild te bestuderen.

Computerwetenschapper Arsha Nagrani van de Universiteit van Oxford heeft samen met haar collega’s kunstmatig intelligente gezichtsherkenningssoftware gemaakt die individuele chimpansees op video-opnames kan identificeren. Hierdoor vergt het minder tijd en middelen om dieren in hun natuurlijke habitat te volgen en zo hun gedrag te bestuderen.

Ook bij weinig licht

Het team van Nagrani trainde hun algoritme met vijftig uur aan archiefopnames van chimpansees, gemaakt in het zuidoosten van Guinee. Het videomateriaal van 23 apen, variërend van pasgeboren tot 57 jaar oud, leverde 10 miljoen beelden van hun gezichten op. Aan de hand hiervan leerde het algoritme om individuele dieren te herkennen en te volgen.

Het algoritme functioneerde ook goed bij weinig licht en wanneer de opnames van slechte kwaliteit waren. Beelden waarop de chimpansees niet recht in de camera keken, vormden net zo min een probleem. In 92 procent van de gevallen wist het programma de apen te identificeren en in 96 procent van de gevallen kon het hun geslacht vaststellen.

30 seconden of 55 minuten?

De onderzoekers wilden de vaardigheden van het algoritme vergelijken met die van mensen. Daartoe liet het team zowel de AI als mensen apen identificeren op honderd willekeurig gekozen stilstaande beelden.

Het algoritme had het in 84 procent van de gevallen bij het rechte eind. Daar had het programma bovendien maar 30 seconden voor nodig. Onderzoekers, die nota bene ervaring hadden met het herkennen van chimpansees, deden daarentegen 55 minuten over de klus. Ook wisten ze de apen gemiddeld maar in 42 procent van de gevallen te herkennen.

Gezichtsherkenning bij chimpansees
Het algoritme herkent in 84 procent van de gevallen de juiste chimpansee. Beeld: Kyoto University, Primate Research Institute

Sociaal netwerk

Met het algoritme kunnen wetenschappers efficiënter vaststellen hoe het gedrag van en de sociale interacties tussen apen veranderen, door de jaren heen en van generatie op generatie, zegt betrokken onderzoeker Daniel Schofield. ‘Zo kun je een sociaal netwerk op gaan bouwen.’

Hoewel het algoritme is getraind met foto’s van chimpansees, is het ook te gebruiken voor andere soorten apen, stellen de onderzoekers.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science Advances.

Kunstmatige intelligentie
LEESTIP. Dit boek vertelt je alles over kunstmatige intelligentie. Bestel in de webshop.