Paleontologen zoeken hun toevlucht tot 3D-printers voor robotmodellen die laten zien hoe dinosaurussen zich bewogen.

Met de opkomst van de driedimensionale printertechnologie beschikken paleontologen over een nieuwe techniek die inzicht in het gedrag van dinosaurussen biedt. Met lasers scannen paleontologen van Drexer University, in Philadelphia, fossiele botten. Daarna maakt een printer een driedimensionale kunststof kopie van het bot, eventueel op kleine schaal. Dat werkt eenvoudiger dan de klassieke methode om afgietsels te maken. De geprinte botten kunnen ze vervolgens verwerken in robotmodellen waarmee ze de bewegingen van dinosaurussen kunnen analyseren. Wellicht weten ze straks of grote dinosaurussen wel of niet konden rennen.

Patagonië

3D-printer dinosaurusKenneth Lacovara heeft al modellen gemaakt van fossiele zeedieren uit het Krijt. Nu heeft hij zijn zinnen gezet op een model van de Paralititan stromeri, een enorme dinosaurus waarvan de resten twaalf jaar geleden zijn gevonden in Egypte, en een andere reus uit Patagonië. Dergelijke sauropoden wogen waarschijnlijk zestig tot tachtig ton. Met de 3D-printers kunnen exacte replica’s van de reusachtige botten worden gemaakt die een stuk kleiner zijn en daarmee gemakkelijker inzicht bieden in bewegingsmogelijkheden.