Te weinig bewegen en te veel eten: die combinatie is vaak de oorzaak voor overgewicht. Maar bij sommige mensen is obesitas misschien te wijten aan hun genen. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat het eiwit ankyrin-B cellen aanzet tot het opslaan van extra vet.

Joggen helpt niet veel als obesitas in je genen zit
Ook als obesitas in je genen zit, is bewegen de beste remedie. Foto: Shutterstock

Ankyrin-B is in alle soorten weefsel aanwezig. Het speelt een rol in het toelaten van stoffen in cellen en het binden van eiwitten aan het celmembraan. Eerder al ontdekten onderzoekers dat mutaties in het gen dat codeert voor ankyrin-B kunnen leiden tot verschillende aandoeningen, waaronder hartritmestoornissen. Een aantal jaar geleden zagen ze dat muizen met hartritmestoornissen die veroorzaakt werden door mutaties in ankyrin-B, dikker waren dan gezonde muizen met dezelfde leefstijl.

Grote vetcellen

Damaris Lorenzo van Duke University School of Medicine in de Verenigde Staten onderzocht muizen die dezelfde mutatie in ankyrin-B hadden als voorkomt bij mensen. ‘Bij zowel mensen als muizen blijkt deze mutatie de kans op diabetes type 2 te verhogen’, mailt tweede auteur Vann Bennett, eveneens van Duke University School of Medicine. De onderzoekers zagen dat de vetcellen van de mutatiemuizen twee keer groter zijn dan die van gezonde muizen die hetzelfde eten en net zo veel bewegen. Hun gewicht neemt nog verder toe wanneer ze voeding met veel vet eten en als ze ouder worden.