Onze geurbeleving is genetisch bepaald. Nieuw-Zeelandse onderzoekers ontdekten dat de mate waarin we bepaalde geuren ruiken in ons DNA zit ingesloten.

Ruiken
Bron: Flickr/ Stephanie Vacher

Mensen beschikken over een unieke, genetisch bepaalde geurperceptie. Nieuw-Zeelandse onderzoekers ontdekten dat een aantal geuren door sommige mensen heel goed en door anderen juist heel slecht wordt waargenomen. Het verschil bleek te herleiden tot een onderscheid in de genen van de proefpersonen, wat betekent dat onze geurbeleving is vastgelegd in onze genen. Dat schrijven de onderzoekers in het augustusnummer van Current Biology.

Geurdrempel

De onderzoekers bepaalden van 187 proefpersonen de geurdrempel voor tien verschillende stofjes. De proefpersonen werden blootgesteld aan steeds hogere concentraties van de geurstoffen, tot ze het aroma begonnen te ruiken. Bij vier van de tien geuren vonden de onderzoekers grote verschillen in het moment waarop de testpersonen de geurdrempel bereikten.

Vervolgens brachten de onderzoekers de genen van de testpersonen in kaart. Bij de personen die geuren op dezelfde manier waarnamen, bleken bepaalde stukjes DNA identiek, terwijl deze juist verschilden van proefpersonen die de geur beter of slechter waarnamen. De betreffende stukjes DNA bevatten de genetische blauwdruk voor de geurreceptoren in de neus. Moleculen in de lucht binden zich aan deze receptoren, die een seintje sturen naar de hersens, waar vervolgens een geurperceptie wordt geconstrueerd.

Unieke maaltijd

Het grootste geurverschil vonden de onderzoekers bij het stofje β-jonon. Het genetische onderscheid zorgde voor zo’n groot verschil in perceptie dat sommige proefpersonen de stof als zuur en scherp omschreven, en niet bloemachtig zoals de meeste mensen.

‘We waren verrast door de hoeveelheid verschillende geuren die genetisch zijn bepaald’, zegt Jeremy McRae, de leider van het geuronderzoek. ‘De geuren zitten in voedsel dat je iedere dag tegenkomt. Dat kan betekenen dat mensen iedere maaltijd op hun eigen unieke manier ervaren.’ Volgens de onderzoekers kunnen hun resultaten van pas komen voor de voedselindustrie. Zo zou het mogelijk zijn om op maat gemaakte producten te ontwikkelen speciaal voor mensen met een bepaald geurgen.