Jacksonville, Florida (VS) – Amerikaanse onderzoekers hebben een nieuw gentherapeutisch middel gepatenteerd.

Onderzoekers van Mayo Clinic hebben na zes jaar onderzoek een patent gekregen op een synthetisch molecuul dat specifiek aan DNA bindt.
Het gaat om zogenaamde polyamide-nucleïnezuren (PNA's). Deze polymeren lijken op DNA, met als verschil dat PNA een ruggengraat van eiwit heeft in plaats van suikers. Deze structuur maakt PNA stabiel en maakt het mogelijk PNA chemisch aan te passen. PNA heeft wel dezelfde basen als DNA en kan dus aan DNA binden.
De onderzoekers testen de PNA's met succes op ratten. Zij waren de eerste onderzoeksgroep die de werking van PNA's in levende dieren hebben bewezen. Overal ter wereld zijn wetenschappers met PNA bezig, maar tot nu toe testten die enkel op gekweekte cellen.
Een mogelijk toepassingsgebied voor de PNA's vormen de hersenen. Een stevige verdedigingslinie, de bloed-hersen-barrière beschermt de hersenen tegen schadelijke stoffen. Helaas houdt de barrière ook veel geneesmiddelen die juist in de hersenen moeten werken, buiten de deur. De PNA's kunnen echter met gemak in de hersenen komen.

Mariëtte Bliekendaal