Washington (VS) – Een verrassende nieuwe vorm van aspirine geeft minder bijwerkingen en werkt beter. Amerikaanse onderzoekers hebben er een soort plastic van gemaakt.

Aspirine mag dan al in 1899 ontdekt zijn, ruim een eeuw later komen nog steeds nieuwe toepassingen aan het licht. Vroeger werd deze stof gebruikt bij hoofdpijn en artritis. In de afgelopen jaren bleek het tevens een preventief middel tegen hartaanvallen en beroerten. Er zijn zelfs onderzoekers die geloven dat het preventief werkt tegen kanker en de ziekte van Alzheimer.

Een nadeel van aspirine is dat het maagklachten kan veroorzaken. Op een bijeenkomst van de American Chemical Society in Washington presenteerden Amerikaanse onderzoekers een aspirine in polymeervorm. Die heeft deze bijwerking niet. Wellicht dient deze nieuwe aanpak als voorbeeld voor een nieuwe generatie geneesmiddelen.

PolyAspirin is de naam van het nieuw ontwikkelde medicijn, ontwikkeld door onderzoekers van de Rutgers University in Piscataway, NJ. Het bestaat uit een keten (een zogenoemde polymeer) van honderd aspirinemoleculen aan elkaar. Daarmee lijkt PolyAspirin op een plasticmolecuul.

Polymeer splitst pas in de darm
‘Gewone’ aspirine kan bij langdurig gebruik maagproblemen als maagzweren en maagbloedingen geven.
De nieuwe aspirinevorm passeert dankzij de lange keten de maag zonder dat het uiteenvalt in losse acetylsalicylzuurmoleculen. Pas in de darm splitst het polymeer in enkelvoudige moleculen. Vanuit de darm kan de werkzame stof zijn route naar het doelorgaan vervolgen.
De polymeervorm heeft dus twee voordelen. Het medicijn tast de maagwand niet aan en het wordt efficiënter opgenomen, waardoor in de nieuwe vorm een lagere dosis nodig is voor hetzelfde effect.

Het middel is nog niet op de markt. De verwachting is dat over twee jaar de eerste klinische onderzoeken met mensen zullen beginnen.

Irene Husmann