Hongaarse natuurkundigen hebben mogelijk een nieuw deeltje ontdekt dat verantwoordelijk is voor een onbekende vijfde fundamentele natuurkracht. Fysici verwachten dat andere experimenten binnen een jaar zullen onthullen of het deeltje inderdaad bestaat.

Natuurkundigen van de Hungarian Acadamy of Sciences publiceerden de mogelijke vondst van het deeltje al in januari dit jaar in vakblad Physical Review Letters. Het resultaat werd echter nauwelijks opgemerkt, totdat vakgenoten van de University of California de metingen van de Hongaren onlangs nogmaals analyseerden. In een artikel op voorpublicatiesite ArXiv bevestigen de Amerikanen dat het resultaat wijst op het bestaan van een nieuw deeltje dat een vijfde natuurkracht produceert.

Het standaardmodel van de deeltjesfysica beschrijft vier fundamentele natuurkrachten. Elke kracht wordt veroorzaakt door een of meerdere deeltjes, de zogeheten ijkbosonen. Het foton is in het model verantwoordelijk voor de elektromagnetische kracht, het gluon voor de sterke kernkracht, het W- en Z-boson voor de zwakke kernkracht en het tot dusver onontdekte graviton voor de zwaartekracht.