De Nederlandse overheid wil dat viroloog Ron Fouchier zijn omstreden publicatie over mutaties van het vogelgriep virus pas bekendmaakt als hij een exportvergunning heeft. Fouchier zegt ook zonder vergunning zijn resultaten te publiceren vanwege het belang voor de wetenschap.

Het spraakmakende onderzoek van moleculair viroloog Ron Fouchier, waarbij het dodelijke griepvirus H5N1 in het laboratorium is nagemaakt, zorgt voor veel ophef en discussie. De wetenschapper van het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum wil zijn resultaten publiceren. De Nederlandse overheid vindt dat hij daarvoor eerst een exportvergunning nodig heeft. Fouchier heeft er vertrouwen in dat hij die zal krijgen, maar zal ook zonder vergunning zijn resultaten publiceren, zo laat hij 23 april weten op een door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschap georganiseerd debat. De overheid worstelt sinds het onderzoek met de vragen of wetenschappers geheel vrij mogen zijn in het doen van onderzoek en alles mogen publiceren.

Het is de eerste keer dat wetenschappers erin slaagden om een virus in het laboratorium te maken dat besmettelijk is via de luchtwegen. Fouchier wil zijn resultaten hoe dan ook publiceren en vindt het belangrijk voor de wetenschap en de volksgezondheid. Door het onderzoek heeft hij kunnen achterhalen welke mutaties er nodig zijn om een virus via de lucht overdraagbaar te maken. ‘De Inspectie voor de Gezondheidszorg kan in het veld opletten of die mutaties zichtbaar zijn en daardoor eerder een pandemie voorkomen. Je moet begrijpen hoe iets werkt om het te kunnen voorkomen.’