Het ringenstelsel dat licht van de jonge ster J1407 verhult, blijkt gigantisch groot te zijn. Volgens Leidse en Amerikaanse astronomen zijn de ringen vele malen groter dan die van Saturnus. Dat publiceren zij in het vakblad Astrophysical Journal.

De ringen verduisteren het licht van ster J1407. Bron: Ron Miller
De ringen verduisteren het licht van ster J1407.
Bron: Ron Miller

Het ringenstelsel bevat meer dan dertig ringen met diameters van tientallen miljoenen kilometers. De grootste ring is bijna even groot als de baan van de aarde om de zon. ‘Als we deze ringen rond Saturnus zouden plaatsen, konden we ze ‘s nachts vanaf de aarde zien, vele malen groter dan de volle maan’, zegt de Leidse astronoom Matthew Kenworthy in een persverklaring. Het gigantische ringenstelsel bevat zelfs manen.

Lichtvariaties

Als de ringen rondom Saturnus zaten, zouden we ze vanuit de aarde kunnen zien. Bron: M. Kenworthy / Universiteit Leiden

De astronomen bestudeerden lichtmetingen van J1407 die stamden uit 2007. Omdat de ringen voor de ster zitten, kunnen de wetenschappers de structuur van de ringen onderzoeken aan de hand van variaties in het licht. ‘De details die we zien in de lichtcurve, zijn ongelofelijk. Je ziet snelle veranderingen op tijdschalen van tientallen minuten als gevolg van fijne structuren in de ringen’, aldus Kenworthy.