Hoe groter de groep waarin primaten leven, hoe simpeler hun gezicht eruit ziet.

Een simpel gezicht kan meer expressie tonen en is nuttiger in grote groepen, zo ontdekten onderzoekers van de universiteit van Californië in Los Angeles. Zij onderzochten de complexiteit van 129 gezichten van primatensoorten in Midden- en Zuid-Amerika. Ze keken naar beharing, kleur en vorm en vergeleken die kenmerken met sociale factoren en omgevingsfactoren zoals hoeveelheid zon en temperatuur.

Het bleek dat het haar en de huid rondom de ogen van soorten die dichter bij de evenaar leven donkerder zijn. Gebieden rondom de neus en mond zijn donkerder van soorten die in een vochtiger klimaat leven en apen die verder van de evenaar wonen hebben meer gezichtshaar. De belangrijkste ontdekking die de wetenschappers hebben gedaan is dat soorten die in een grote groep leven een eenvoudiger en simpeler gezicht hebben dan soorten die in kleine groepen leven. Dat laat zien dat gezichtsexpressie heel belangrijk is voor primaten in grote groepen.