GENT (B) – Een plant die zich wil weren tegen het bestrijdingsmiddel paraquat, redt het niet met alleen extra enzymen aanmaken. Jasmina Kurepa ontdekte dat voor resistentie een genmutatie noodzakelijk is.

In het Laboratorium voor Plantengenetica in Gent onderzocht promovenda Kurepa hoe planten zich tegen bestrijdingsmiddelen wapenen. Planten beschermen zichzelf met enzymen tegen de schadelijke gevolgen van vrije zuurstofradicalen. De radicalen reageren met waterstofmoleculen tot waterstofperoxide, dat dodelijk is voor planten.
Sommige bestrijdingsmiddelen maken handig gebruik van de dodelijke werking van radicalen. Paraquat bijvoorbeeld reageert in de cel met zuurstof. Een grotere productie van plantenenzymen die radicalen binden, helpt slechts tijdelijk. De aanmaak van deze enzymen vergt zoveel van de reserves van de plant dat hij vaak alsnog sneuvelt.
Onderzoekster Kurepa maakte ook genetisch gemanipuleerde, resistente tabaksplanten. Zij nemen paraquat minder makkelijk in hun cellen op. Het lab is aan het onderzoeken hoe dat precies werkt