Natuurkundigen kunnen een object ‘onzichtbaar’ maken voor elektronen, door de deeltjes op de juiste manier af te buigen. De techniek zou kunnen leiden tot snellere elektronica.

Een team van het Massachusetts Institute of Technology heeft een manier gevonden om nanodeeltjes onzichtbaar te maken voor elektronen. In computersimulaties gaven ze nanodeeltjes een speciale schil, die ervoor zorgt dat elektronen afbuigen. Elektronen worden daardoor naar binnen getrokken, waar ze dwars door de kern van het deeltje reizen. Daarna vervolgen zij hun oorspronkelijk pad alsof er niets is gebeurd.

Om voor te stellen hoe dit kan, helpt het om het elektron als golf te zien. Wanneer zo’n golf een nanodeeltje met schil tegenkomt, zoekt hij het gunstigste pad. Dit is het pad waarop de eigenschappen van het elektron het minst worden verstoord. Met het juiste soort schil ligt dit pad niet om het nanodeeltje heen, maar juist dwars door de kern. Nadat het nanodeeltje is doorkruist, buigen de elektronen weer terug naar hun oorspronkelijke route.