Het zogeheten RfaH-eiwit kan zichzelf ontvouwen en opnieuw opvouwen tot een andere vorm. Met die tweede vorm krijgt het eiwit ook meteen een nieuwe functie. Zo’n eiwittransformatie werd eerder zeer onwaarschijnlijk geacht.

Voor het eerst is een eiwit ontdekt dat zich niet alleen volledig tot een nieuwe vorm kan vouwen, maar dan ook een andere functie heeft. Tot nu toe gingen wetenschappers er van uit dat eiwitten nooit volledig van vorm veranderen, en dan zeker niet een nieuwe taak krijgen. Nu is aangetoond dat het zogeheten RfaH-eiwit van vorm en functie kan wisselen. Microbioloog Irina Artsimovitch van de Ohio State University en haar team denken dat hun ontdekking grote gevolgen voor onderzoek naar het aansturen van genen en de structuur van eiwitten kan hebben. Artsimovitch: ‘Als RfaH zo beweeglijk is, zijn misschien meer eiwitten dat.’ Onderzoekers kunnen zich dan verdiepen in nieuwe manieren om eiwitten aan andere moleculen te binden. Ook geeft RfaH een beter beeld van ziekten die ontstaan door verkeerd gevouwen eiwitten.

Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. De volgorde van die aminozuren beïnvloedt de vorm van eiwitten, en die vorm bepaalt hun functie. Een eiwit kan bijvoorbeeld het transport verzorgen van stoffen in een cel, genen reguleren of hormonen aansturen. Het onderzochte RfaH-eiwit regelt een aantal genen in bacteriën zoals E. coli en salmonella. Van RfaH is bekend dat het een rol speelt in het vertalen van DNA en RNA naar messenger-RNA, een proces dat transcriptie heet. RfaH kan zich daarna ‘hervouwen’ tot een geheel nieuwe driedimensionale opmaak , waarin het helpt met translatie. Hierbij bindt het zich aan het messenger-RNA en zet de informatie daaruit om in eiwitten.