Aan de hand van DNA-analyse van eeuwenoude botten weten Russische archeologen de rituelen van een stam uit de bergachtige streken van Zuid-Siberië te ontrafelen.

In de bergen van de Altai Republiek in het midden van Rusland vonden archeologen bij een opgraving van een oude nederzetting de botten van pasgeboren baby’s . Met de hulp van moleculair biologen herleidden ze de traditionele gebruiken van de stam.

De Altai Republiek ligt zo’n 450 km ten zuidoosten van de Russische stad Novosibirsk en grenst aan Kazachstan, China en Mongolië. De bergachtige republiek telt ruim 205.000 inwoners in een gebied met meer dan tweemaal de oppervlakte van Nederland. Al duizenden jaren zwerven nomadenstammen over de kale vlakten en door de bergen van Altai.