De meteorietinslag de dinosauriërs de das omdeed, zorgde ervoor dat de diversiteit van bossen toenam. Dat publiceren Amerikaanse onderzoekers in het vakblad PLOS Biology.

Een fossiel blad van de plantensoort Vitis stantonii Bron:  Benjamin Blonder
Een fossiel blad van de plantensoort Vitis stantonii
Bron: Benjamin Blonder

De meteorietinslag verwoestte voornamelijk planten die altijd groen blijven, waardoor er meer ruimte ontstond voor bladverliezende soorten. De onderzoekers kwamen tot deze conclusie nadat zij fossiele bladeren onder de loep namen.

Na de meteorietinslag onderging de aarde drastische klimaatveranderingen. Ongeveer de helft van de plantsoorten ging hieraan ten onder. De langzaam groeiende, groenblijvende planten konden minder goed tegen de klimaatverandering dan hun snel groeiende bladverliezende concurrenten, zo stellen de onderzoekers. ‘Sommige planten hebben de ‘live fast, die young’-strategie, andere gebruiken een ‘slow but steady’-strategie’, zegt onderzoeksleider Benjamin Blonder in een persverklaring. Planten met de tweede strategie, die geen bladeren verliezen, konden de snelle veranderingen moeilijk boven komen. Een groot deel van deze soorten stierf uit, waardoor de bladverliezende planten de dominante rol kregen in bossen die ook vandaag de dag te zien is.