De levensstijl van de dinosauriër Pachycephalosaurus blijkt een stuk minder woest dan werd aangenomen. Twee Amerikaanse paleontologen zaagden schedels in plakjes en kwamen tot verrassende conclusies.

Pachycephalosauriërs zijn gemakkelijk herkenbaar aan de stevige bult op hun schedel. Al in 1955 suggereerde de paleontoloog Ned Colbert dat zo’n bult dienst kon doen als een soort stormram, waarmee bronstige mannetjes elkaar murw beukten in de strijd om dominantie in de kudde.

De paleontologen Mark Goodwin en Jack Horner trekken de wilde ideeën omtrent de schedelbult ernstig in twijfel. Hoewel de headbanghypothese als algemene waarheid gold, was zij slechts gebaseerd op de wankele basis van de parallel in gedrag met het Noord-Amerikaanse bergschaap. De mannetjes van deze soort zijn onder elkaar geen lieverdjes: ze beuken en sjorren onderling heel wat af. Toch vallen daarbij nauwelijks slachtoffers, want de hoorns en de schedel vangen door hun lichte, sponsachtige structuur moeiteloos de zwaarste schokken op.