Moderne fietsen trekken zich steeds minder aan van wisselende weer- en wegomstandigheden en zijn bovendien ‘zelfdenkend’.

Fietsenfabrikant Shimano presenteerde onlangs een revolutionair ontwerp: een fiets die alle schakel- en veringsfuncties volledig elektronisch aanstuurt. De nieuwe digitale fietstechnologie draagt de naam ‘Di2’, van Digital Integrated Intelligence. De intelligente fiets schakelt al naar gelang de omstandigheden automatisch over op een hogere of lagere versnelling, regelt de stugheid van de vering, zet zelf de verlichting aan of uit en registreert de fietsprestaties. De eigenwijze gebruiker kan ook nog steeds alles handmatig doen.

Een computergestuurde derailleur moet een optimale versnellingskeuze en cadans waarborgen, zodat onprettig trappen verleden tijd wordt. Bij tegenwind en hellingen past de versnelling zich automatisch aan, waarbij een digitale controle-unit met een elektrische schakelmotor zorgt voor de schakelbeweging van de achterderailleur. De voorderailleur gebruikt pedaalkracht voor het schakelen. Tiptoetsen op het stuur maken een handmatige versnellingskeuze mogelijk.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

Volgens de fabrikant tovert het volautomatische veringsysteem een tochtje over kasseien om in een ontspannen rit, doordat het de schokken opvangt. De variabele afstelling van de hydraulische voor- en achtervering moet onder alle omstandigheden leiden tot de beste combinatie van rijcomfort en krachtoverbrenging. Stap je net op of fiets je langzaam, dan is de vering stug en inactief, zodat er geen vermogen verloren gaat. Op normale snelheid is de vering meegaander voor meer comfort.

Het ‘Flight Deck’ op het stuur vormt het hart van het systeem. Het is de computer die de fietscomponenten controleert. Het display geeft doorlopend informatie over de status van het systeem, naast de standaard fietscomputermetingen zoals snelheid, verstreken tijd en afgelegde afstand.

Voorlopig zal de digitale fiets voor de meeste mensen een fiets van de toekomst blijven: de oplagen zijn zeer exclusief en gaan gepaard met een bijpassend prijskaartje.

Mirjam Leunissen