Dieetpil fopt je lichaam zodat je gewicht verliest

Onderzoekers van het Amerikaanse Salk Institute for Biological Studies hebben een nieuw soort dieetpil ontwikkeld. De pil geeft je lichaam het idee dat je net een maaltijd achter de kiezen hebt, zodat je lijf vet verbrandt zonder intake van calorieën. De wetenschappers publiceerden hun vondst op 5 januari in Nature Medicine.

De pil geeft je lijf het idee dat je een maaltijd eet, en activeert daardoor vetverbranding. Bron: Wikimedia Commons/Len Rizzi
Bron: Wikimedia Commons/Len Rizzi

Het nieuwe middel, fexaramine genaamd, verschilt van dieetpillen die reeds op de markt zijn. Andere pillen lossen op in het bloed met als doel de eetlust te onderdrukken. Fexaramine blijft juist een lange tijd in het maag-darmstelsel, waar het de illusie wekt dat je een echte maaltijd op hebt. Daardoor zal het lichaam vet verbranden, terwijl de pil geen calorieën bevat.

Muizen

Het product is getest op proefdieren. Een groep muizen ontving vijf weken lang elke dag een dieetpil. Deze dieren kwamen niet meer aan, hadden een lager cholesterol en beter gereguleerde bloedsuikers dan de controlegroep. Ook hadden de behandelde muizen een hogere lichaamstemperatuur: een teken van een versneld metabolisme.

FXR

Spijs voor je brein
LEESTIP Spijs voor je brein – hoe chemicaliën je gedachten en gevoelens sturen Gary Lee Wenk, van € 29,95 voor € 9,99 Bestel in onze webshop

De pil richt zijn pijlen op het eiwit farensoid X (FXR). Dit eiwit is verantwoordelijk voor de opslag van vetten en suikers, en voor de spijsvertering door de activatie van galzuren.  Wanneer je een maaltijd nuttigt, activeert je lichaam FXR waardoor de vetverbranding begint. Door met de pil FXR te activeren, wisten de onderzoekers de vetverbranding aan te schakelen zonder dat het lichaam calorieën binnen krijgt. Door FXR gericht in de darmen te activeren, vermijdt de pil de gebruikelijke bijwerkingen van middelen die in je bloedsomloop belanden.

Volgens de onderzoekers kan de pil uitkomst bieden voor de vele mensen die lijden aan overgewicht en diabetes. In een persverklaring onderstrepen de onderzoekers wel dat een dokter het proces moet begeleiden, en dat ook een verandering van levensstijl essentieel blijft voor gewichtsverlies.