Fossiel lijkt op kruising van mens en Neanderthaler

Antropologen hebben fossiele resten gevonden die duiden op een kruising tussen een Neanderthaler en een mens. Sinds enkele jaren denken wetenschappers dat seksuele gemeenschap tussen Neanderthalers en moderne mensen niet ongebruikelijk was. Bewijs voor die vooronderstelling was echter nog nooit gevonden. Het fossiel dat de antropologen nu bekeken was de zogeheten Mezzena-kaak, die meer dan vijftig jaar geleden in Italië is gevonden. De eigenaar van de kaak had een zichtbare kin, die minder prominent was dan bij moderne mensen, maar een stuk duidelijker dan bij de vrijwel kinloze Neanderthalers. De antropologen concluderen voorzichtig dat het om een kind van een Neanderthaler en een mens zou kunnen gaan, maar ze sluiten andere verklaringen vooralsnog niet uit.

Afbeelding: Wikimedia Commons/Erich Ferdinand

Embryo’s bedreigde katsoort veiliggesteld

Duitse onderzoekers zijn erin geslaagd embryo’s van de zeldzame pardelllynx te verzamelen. Ze lieten een vrouwelijke pardellynx paren en haalden meer dan een week later drie embryo’s uit haar baarmoeder. De onderzoekers kozen hiervoor omdat voorgaande bevallingen bij deze lynx problematisch verliepen. Ze hopen de embryo’s in een draagmoeder te plaatsen, om op deze manier toch gezonde jongen ter wereld te brengen. Als draagmoeder zullen de onderzoekers waarschijnlijk kiezen voor een Euraziatische lynx. De pardellynx is de meest bedreigde katachtige ter wereld. Wereldwijd leven hoogstens nog 85 exemplaren. Drie nieuwe lynxen zouden dus een flinke aanwinst zijn.

Afbeelding: Ex-situ del Lince

Komeet kan Marsklimaat compleet veranderen

Een komeet die misschien in oktober 2014 Mars raakt, zou de omstandigheden op de planeet drastisch kunnen veranderen. Dat zou grote gevolgen hebben voor het Marsprogramma, meldt Nasa. Het gaat om de ruimterots C/2013 A1, die astronomen afgelopen januari ontdekten. Nasa verklaarde toen dat de kans op een inslag klein, maar niet verwaarloosbaar is. Mocht het tot een inslag komen, dan zou een hoop bodemmateriaal de planeetatmosfeer invliegen. Daardoor neemt de warmte en vochtigheid op Mars toe. Dat heeft grote gevolgen voor het onderzoek op de planeet. Marsrover Curiosity kan dankzij zijn nucleaire energiebron blijven functioneren, maar de oudere rover Oppertunity zou mogelijk uitvallen. Deze rover werkt namelijk op zonne-energie, terwijl stof in de atmosfeer het zonlicht zou kunnen blokkeren. Momenteel verzamelt Nasa meer informatie over C/2013 A1, om de precieze baan van de komeet in beeld te brengen.

Afbeelding/video: Nasa