In 1985 begon Natuur & Techniek met het publiceren van de Wetenschappelijke Bibliotheek. In eerste instantie verschijnen in de reeks, waarop liefhebbers zich kunnen abonneren, jaarlijks vier vertalingen van delen van de Scientific American Library. Nog steeds aansprekende titels uit het begin zijn bijvoorbeeld Machten van tien (deel 1, 1985), en het tweedelige De levende cel – Rondreis in een microscopische wereld (delen 9 en 10, 1987), door Nobelprijswinnaar Christian de Duve.
Met het twaalfde deel, Immunologie, geschreven door de Nederlandse immunoloog J.G. van den Tweel e.a., komt er in de reeks ook plaats voor zelf ontwikkelde boeken en vertalingen van boeken die geen deel uitmaken van de Scientific American Library. Allerlei facetten van de wetenschap zoals die ook in het maandblad aan de orde komen, worden in de boekenserie belicht, van biologie en paleontologie via geneeskunde en scheikunde tot sterrenkunde en aardwetenschappen.

Enkele titels en auteurs – waaronder enkele Nobelprijswinnaars – die tot de verbeelding spreken:
Psychofarmaca – Hersenen onder invloed, door Solomon H. Snyder (deel 15, 1989). Van quark tot kosmos, door Leon M. Ledermann en David N. Schramm (deel 23, 1991), en de boeken over scheikunde geschreven door de Britse hoogleraar en ambassadeur van de chemie Peter Atkins (Energie en entropie (11), Molekulen (19) en Chemische reacties (33). Huub Schellekens en collega’s schreven De DNA-makers, deel 30 in 1993, en van de hand van Nobelprijswinnaar Paul Crutzen verscheen in 1996 Weer en klimaat. Recentere titels zijn Orkanen, Het geneesmiddel, Stamcellen, Kleine encyclopedie van het leven in het Pleistoceen, Exoplaneten, Het bewustzijn.

Klik hier voor de complete lijst van alle 120 WB-boeken die sinds 1985 zijn verschenen: WBoverzicht compleet