NASA blijft wikken en wegen over een missie naar Pluto. Diverse reisdoelen wedijveren om aandacht. Wil NASA de atmosfeer op Pluto onderzoeken, dan moet een meetinstrument daarvoor wel arriveren voordat de atmosfeer is verdwenen.

De planeet Pluto is daadwerkelijk een buitenbeentje in het Zonnestelsel. Deze buitenste planeet is erg klein, heeft een hogere dichtheid dan de vier andere buitenplaneten en heeft bovendien een excentrische baan die niet in hetzelfde vlak ligt als de banen van de andere planeten. Daarmee vormt Pluto een uiterst interessant object.

Inmiddels heeft NASA voor de lancering van twee Marsrovers voldoende middelen kunnen vinden, zonder diep te moeten putten uit het programma Outer Planets/Solar Probe. Niettemin verkeert de geplande Pluto Express in problemen. De ontwikkeling van een nieuwe generatie lanceervehikelen, die was bedoeld voor dit programma, loopt vertraging op. Bovendien heeft de Pluto Express ernstig last van twee andere missies, de Solar Probe en de Europa Orbiter. De technische eisen voor die twee vluchten zijn veel zwaarder dan voor de Pluto Express, en zorgen voor hoge kosten en tegenslag.