Een darmbacterie van mensen veroorzaakt een vernietigende koraalziekte, ontdekken Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Georgia.

Het elkhornkoraal was eens het meest voorkomende koraal in het Caribische gebied. De grote ‘koraalbladeren’ creëren een driedimensionale ruimte waarin dieren en andere planten leven. Afgelopen decennia is negentig procent van deze soort afgestorven. Vooral de witte vlekkenziekte doet het koraal de das om, maar de oorzaak van deze ziekte was tot voor kort onbekend.

Mariene-ecoloog James Porter verzamelde microben uit ziek elkhornkoraal uit Caribische wateren. In zijn laboratorium op de universiteit van Georgia besmette hij gezond koraal met diezelfde microben. Op zoek naar de boosdoener van de ziekte verwachtte Porter een nieuwe ziekteverwekker te vinden. In plaats daarvan stuitte hij op de bacterie Serratia marcescens. Deze darmbacterie komt van nature voor in alle menselijke faeces. Bijzonder is dat het de eerste keer is dat een menselijke darmbacterie mariene-flora infecteert.