Een computerprogramma kan verrassend snel het gedrag van moleculen voorspellen. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van medicijnen en zonnecellen. De internationale groep onderzoekers die het programma ontwikkelde, maakten gebruik van machine learning. Hun resultaten verschenen in Nature Communications.

De interacties tussen atomen waar moleculen uit bestaan, worden bepaald door de krachten die ze op elkaar uitoefenen. Om het gedrag van moleculen te voorspellen moet de invloed van al die krachten berekend worden. Nu gebeurt dat met computers die complexe quantummechanische berekeningen uitvoeren. Dit kost veel tijd en computerkracht.

Machine learning

malonaldehyde met overspringend proton.
De rode bollen zijn zuurstofatomen en de witte protonen. De rode puntjes geven aan waar de atomen zaten in de voorbeelden waarmee de machine getraind is. De donker blauwe puntjes zijn de door de machine voorspelde posities en de lichtblauwe (turquoise) puntjes zijn berekend met complexe quantummechanica op een andere computer. Bron: Leslie Vogt

De onderzoekers ontwikkelden een machine learning-techniek om dit proces te versnellen. Machine learning is een tak van kunstmatige intelligentie waarbij een computerprogramma problemen leert oplossen zonder daar expliciet voor geprogrammeerd te zijn. Aan de hand van voorbeelden leert de machine patronen herkennen waarmee het vervolgens voorspellingen kan doen.