Bacteriën zijn ‘herbedraad’ zodat ze kunnen leven van koolstofdioxide. Zo zijn ze te gebruiken om biobrandstoffen op een duurzamere manier te produceren.

Bepaalde stammen van de bacterie Escherichia coli (E. coli) worden vaak gebruikt om biobrandstoffen en ander chemicaliën te maken. Normaal gesproken voeden die stammen zich met suiker. Het is het team van Ron Milo van het Israëlische Weizmann-instituut nu gelukt om E. coli in plaats daarvan koolstofdioxide (CO2) te laten consumeren, zo is te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Cell.

Drastische aanpassingen

De onderzoekers voegden genen toe aan het genoom van E. coli voor een enzym dat atmosferische CO2 omzet in biomassa. Daarnaast verwijderden ze de genen die zorgden voor het suikermetabolisme.