Buitenaards leven ontstond mogelijk al kort na de oerknal

15 miljoen jaar na de oerknal was het universum enkele miljoenen jaren lang warm genoeg voor leven. Mogelijk ontstonden de eerste buitenaardse organismen daarom al ruim 10 miljard jaar voor het ontstaan van de aarde.

Gliese 581c
Dit is een tekening van planeet Gliese 581 c, een van de exoplaneten waarop mogelijk buitenaards leven te vinden is. Als Abraham Loeb gelijk krijgt, is buitenaards leven al veel eerder ontstaan dan op dit soort planeten in de leefbare zone rond sterren. Bron: WIKIMEDIA COMMONS.

In hun zoektocht naar buitenaards leven, richten astrobiologen hun aandacht vooral op exoplaneten die te vinden zijn in de bewoonbare zone van sterren – de zone rondom sterren die warm genoeg is voor vloeibaar water. Planeten die verder van sterren afstaan, zouden vanwege de vrieskou onleefbaar zijn.

Maar de ruimte was niet altijd zo ijzig koud, stelt astronoom Abraham Loeb van de Harvard University. Het vroege universum was gevuld met een superheet gas, ofwel plasma, dat geleidelijk afkoelde en condenseerde tot sterren en sterrenstelsels. Loeb heeft uitgerekend dat zo’n 15 miljoen jaar na de oerknal het gehele universum warm genoeg kan zijn geweest voor stromend water en daarmee voor leven. Die periode kan enkele miljoenen jaren geduurd hebben. Dat is lang genoeg voor eencelligen om te kunnen ontstaan, aldus Loeb.

De vraag is echter meer of planeten zich wel zo snel konden vormen, laat staan de complexe macromoleculen waaruit het leven is opgebouwd. Toen het hete plasma afkoelde, produceerde het aanvankelijk alleen waterstof- en heliumatomen. Zwaardere atomen moesten worden geproduceerd in het hete binnenste van sterren. Volgens de heersende opvattingen vond die synthese van zwaardere atomen pas enkele honderden miljoenen jaren na de oerknal voor het eerst plaats.

Maar onze huidige kennis van de vroege verdeling van materie is onvolledig, zegt Loeb. Als sommige delen van het universum een bovengemiddelde dichtheid hadden, zouden sterren en planeten daar eerder kunnen zijn ontstaan. In dat geval zou de synthese van zwaardere atomen kunnen zijn samengevallen met een temperatuur van het universum die leven mogelijk maakte.

Maar zelfs als zowel aan de voorwaarden van een geschikte temperatuur en de synthese van zware atomen werd voldaan, dan was er voor het ontstaan van leven nog een andere voorwaarde: voldoende tijd. Dat benadrukt astrobioloog Jack O’Malley-James van de universiteit van St Andrews in Schotland. De eerste sterren zullen zeer massieve, en daarmee kortlevende objecten zijn geweest, met een levensduur van hooguit een paar miljoen jaar. ‘Die systemen moeten wel heel kalm en stabiel zijn geweest om eventuele eerste levensvormen de kans te geven zich te vestigen,’ zegt O’Malley-James.

• Dirk de Graaf

Het kan zijn, maar een probleem is dat in het heel vroege heelal nog geen zwaardere elementen waren gevormd die nodig zijn voor katalysatie en het instand houden van een zich handhavende levensvorm

• Jan Haije

Ieder zwart gat dat explodeert omdat de giga kritische massa wordt overschreden resulteert in een supernova. Dit noemen we een oerknal. Wanneer een zogenaamde wetenschapper het heeft over de oerknal dan is de vraag: Welke Oerknal?

• Patrick

Volgens mij weet u echt niet waar u over praat, mijnheer De Graaf. Een exploderende zware ster boven een bepaalde massa wordt een supernova. Is de ster zwaar genoeg kan het resultaat een zwart gat zijn. Het is nooit aangetoond dat dit gelijk is aan een oerknal. Er zijn ook enorme verschillen tussen die twee fenomenen.

• donald bismeyer

Zwarte gaten exploderen niet omdat hun kritische massa wordt overschreden en resulteren ook niet in een supernova. De oerknal is een heel ander proces

• Koolman

Dat korte leven van sterren maakte het vroege universum ook turbulent, misschien dat daardoor toch geen leven mogelijk was. Er zijn toch ook stabiele sterren nodig voor leven, of is dat niet nodig met die eventuele vroege gunstige temperatuur van het universum? Hopelijk was de “straling” toen niet te hoog.

• Kim

Vraag van ern leek….

Ik begrijp nog steeds niet dat er uit het niets iets kan zijn gekomen…

Er word wel verwezen naar de oerknal

Maar ik als leek begrijp nog steeds niet;

Tijd
    Afstand
    En massa
    In combinatie met een begin en een einde

Wie oh wie kan mij de basics uitleggen?

• PETER

het hele verhaal is vezonnen om aandacht te verschuiven van het geloof naar zelfstandig ontstaan omdat men God niet kon verklaren. Zie de geschiedenis. Maar het is wel een mooie theorie.