Een onduidelijke bruine foto is de meest gedetailleerde 3D-afbeelding ooit gemaakt van bot. Hoewel de foto er misschien vaag uitziet, geeft het model dat wetenschappers op basis daarvan ontwikkelden unieke inzichten in de opmerkelijke eigenschappen van botten.

Een voorbeeld van de 3D-afbeelding die onderzoekers gebruiken om de structuur van botten te begrijpen. Beeld: N. Reznikov et al., Science (2018)

Botten bestaan grotendeels uit minerale kristallen en het eiwit collageen. Van de structuur van collageen weten wetenschappers al aardig veel. Het was ze echter nog niet zo duidelijk hoe de mineralen in bot, die gemaakt zijn van zogeheten hydroxyapatiet, zijn georganiseerd.

Roland Kröger van de University of York en zijn collega’s aan het Imperial College London gebruikten elektronenmicroscopen om afbeeldingen in dwarsdoorsnede onder verschillende hoeken te verkrijgen. Vervolgens stapelden ze die afbeeldingen om gedetailleerde 3D-afbeeldingen van menselijke dijbeenderen te construeren.