Waarnemingen met de ruimtetelescoop Hubble bevestigen dat de sterrenstelsels Andromeda en Melkweg op ramkoers liggen.

Aan het Space Telescope Science Institute onderzochten astronomen afgelopen jaren beelden van het sterrenstelsel Andromeda, het dichtst bij de Melkweg gelegen sterrenstelsel. Het staat ook bekend als Messier 31 of M31. Weliswaar was bekend dat Andromeda de Melkweg nadert, maar de precieze bewegingsrichting was maar moeilijk in te schatten. De jarenlange observaties hebben nu duidelijk gemaakt dat de twee stelsels elkaar niet kunnen missen.

De Nederlandse astronoom Roeland van der Marel is onderzoekersleider van het project. De astronomen hebben veel baat gehad bij de onderhoudsbeurten die de ruimtetelescoop Hubble heeft gehad. Daardoor beschikten ze over nog scherpere beelden van de naderende Andromedanevel. Ze konden daardoor over een periode van vijf tot zeven jaar minuscule veranderingen in diverse gebieden in het naderende sterrenstelsel volgen.