Bigfoot, Sasquatch en de Yeti wisten cameravallen en uitgebreide zoektochten steeds  te slim af te zijn. Tegen de wetenschap kunnen deze mythische wezens echter niet opboksen: een uitgebreide genetische analyse onthult dat al hun ‘bewijsmateriaal’ afkomstig is van bekende diersoorten.

In 1967 filmden Roger Patterson en Robert Gimlin deze beelden nabij de Klamath-rivier, ten noordwesten van Orleans in Californië. De beelden, waarop Bigfoot te zien zou zijn, raakten al snel wereldberoemd.  Bron: Patterson-Gimlin
Bron: Patterson-Gimlin

Een internationaal team van wetenschappers onderzocht in totaal zijn 57 haarmonsters die van Bigfoot en zijn broers zouden zijn. Tijdens een eerste selectieronde gebruikten de onderzoekers microscopie en fluorescentie-spectroscopie om te bepalen welke monsters niet echt uit haar bestonden. Er bleven 36 samples over die vervolgens DNA-analyse ondergingen. Geen enkele haarsoort bleek afkomstig te zijn van primaten, behalve een monster dat bestond uit menselijk haar. De meeste haren waren afkomstig van beren, honden, koeien, paarden, herten en zelfs schapen en wasberen.

Himalaya-monsters

Twee haarmonsters uit de Himalaya deden de onderzoekers wat langer achter de oren krabben. De haren bleken echter geen Bigfoot-bewijs te zijn: het DNA kwam overeen met dat van uitgestorven ijsberen die tijdens het Pleistoceen leefden. Bekende oer-ijsberen leefden echter niet op de locaties waar de haren gevonden zijn. De wetenschappers speculeren daarom dat gaat het om het haar van een nog onbekende prehistorische beer, of van een kruising tussen een prehistorische ijsbeer en bruine beer.