Het drielichamenprobleem is een berucht wiskundig vraagstuk over hoe drie objecten om elkaar heen kunnen draaien zonder de wetten van Newton te schenden. Voor dit probleem zijn nu honderden nieuwe oplossingen gevonden.

Vorig jaar vonden wetenschappers van de Jiaotong-universiteit van Shangha, China met een supercomputer al meer dan duizend nieuwe oplossingen. Daarmee verdubbelden ze zowat het aantal bekende antwoorden op het drielichamenprobleem. Nu hebben diezelfde wetenschappers nog eens 231 manieren toegevoegd waarop drie objecten die via de zwaartekracht zijn samengebonden in een baan rond elkaar kunnen bewegen zonder te botsen.

Alle goede dingen bestaan in drieën. Beeld: NASA/JPL-CalTech/T. Pyle.

Net als voorheen beschrijven de nieuwe oplossingen periodieke banen. Dat betekent dat elk object zijn pad op hetzelfde punt begint en eindigt. De nieuwe oplossingen bevatten echter een kleine noviteit: alle objecten hebben geen vliegende start, maar bewegen vanuit stilstand in vrije val naar elkaar toe.