Canadese onderzoekers hebben ontdekt dat bacteriën via kleine moleculen met elkaar communiceren. Dankzij die communicatie zijn de bacteriële cellen beter bestand tegen antibiotica.

Ook E. coli-bacteriën raakten bestand tegen antibiotica door de moleculaire signalen.

Bacteriën communiceren met elkaar om antibiotica te weerstaan. Bacteriële cellen die reeds ongevoelig zijn voor antibiotica maken kleine moleculen aan. Die delen ze vervolgens met soortgenoten die nog niet bestand zijn tegen de behandeling. Daardoor raken ook deze cellen sneller ongevoelig voor de effecten van antibiotica.

De onderzochte bacterie is Burkholderia cenocepacia, een bacterie die vooral slachtoffers maakt onder patiënten met taaislijmziekte of ziektes waarbij het immuunsysteem niet goed functioneert. De kleine moleculen die de Burkholderia cenocepacia-cellen maken zijn afkomstig van aminozuren.