Leiden (NL) – IJs rond jonge sterren bevat ammoniumzouten. Deze zouten zouden wel eens belangrijk kunnen zijn voor het ontstaan van leven.

Een pasgeboren ster ziet bijna niks. Rond hem hangt nog de dichte wolk van gas en stof waaruit hij net ontstaan is. Leidse astronomen hebben ontdekt dat de wolk bestaat uit een mengsel bevroren water, kooldioxide en zuurstof dat vol zit met ammoniumionen.
Ammoniumzouten zijn belangrijk bij het ontstaan van aminozuren, de bouwstenen van het leven. Als ijs met ammoniumkristallen wordt bestraald met UV-licht ontstaan allerlei aminozuren.
Al ruim 25 jaar was bekend dat in de infrarode vingerafdruk (het infraroodspectrum) van jonge sterren licht wordt geabsorbeerd op een golflengte van 6,85 micrometer. Welke stof verantwoordelijk was voor deze absorptie was echter een raadsel. Met de vondst van de ammoniumzouten is dit raadsel nu opgelost.
De resultaten van dit onderzoek zijn in overeenstemming met eerdere uitkomsten dat aminozuren rond de sterren aanwezig waren. De onderzoekers denken dat veel verschillende moleculaire bouwstenen voor het leven in de ruimte rond jonge sterren gevormd worden.

Mariëtte Bliekendaal