Washington DC (VS) – Na een jaar rondkijken fabriceert een sonde van de NASA een portret van het jonge heelal.

De leeftijd van het heelal is 13,7 miljard jaar, met een foutenmarge van een procent. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat de NASA uitvoerde met de Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WPAP).

Minuscule temperatuur-variaties tonen de structuur van het heelal in wording.

De WMAP verrichtte metingen vanuit het tweede Lagrange-punt, een positie in de ruimte waar de zwaartekrachtsvelden van Aarde en Maan even sterk zijn. Een jaar lang mat het instrument geringe temperatuurvariaties in de kosmische achtergrondstraling van een miljoenste graad kelvin. Die straling, met een temperatuur van circa 2,7 kelvin, is een overblijfsel van de oerknal. Het patroon van minieme temperatuurschommelingen vormt de basis voor de latere vorming van clusters en sterrenstelsels. De metingen laten zien dat 380.000 jaar na de oerknal de latere structuur van het heelal al vastlag. Bovendien blijkt dat 200 miljoen jaar na de oerknal al de eerste generatie sterren licht uitstraalde – veel eerder dan astronomen tot dusverre dachten.