Binnenkort kun je met een armbandje je zonuren in de gaten houden. Onderzoekers van de RMIT University in Melbourne hebben inkt ontwikkeld die van kleur verandert bij blootstelling aan verschillende soorten uv-straling.

De inkt kan geprint worden op elk soort papier. Zo kun je met de inkt een goedkope, draagbare sensor maken, bijvoorbeeld in de vorm van een sticker of een armbandje. Volgens Vipul Bansal, lid van het onderzoeksteam, geeft de sensor mensen een nauwkeurige en eenvoudige meting van hun uv-blootstelling.

Zon met mate

Blootstelling aan uv-straling is niet zonder meer slecht. Mensen hebben het nodig voor voldoende aanmaak van vitamine D, een vitamine die van belang is bij de botstofwisseling. Een te langdurige blootstelling aan uv-straling brengt echter wel risico’s met zich mee. Zo is de straling verantwoordelijk voor zonnebrand en kan die op lange termijn zelfs leiden tot vervroegde huidveroudering of huidkanker.