Voor het eerst kan antiwaterstof in grote hoeveelheden tegelijk worden gemaakt. Een internationaal team van wetenschappers van het CERN is er in geslaagd om van langzame positronen en antiprotonen meerdere antiwaterstofatomen per seconde te maken, zo berichten zij in Nature.

De wereld om ons heen bestaat uit gewone materie. Maar van elk deeltje bestaat er ook een zogenaamd antideeltje: een kloon met een tegengestelde lading. Positronen – de positief geladen tegenhangers van elektronen – en antiprotonen – de negatieve klonen van protonen – zijn al langer bekend. Zoals een proton en een elektron samen een waterstofatoom kunnen vormen, geeft een antiproton met een positron een antiwaterstof. Tot nu toe was het niet gelukt dit anti-atoom op grote schaal te produceren.

Antideeltjes worden in een laboratorium gemaakt door deeltjes met snelheden in de orde van de lichtsnelheid op elkaar te laten botsen. Deze antideeltjes leven maar kort: zodra zij een gewoon deeltje tegenkomen, smelten ze samen en komt er energie vrij. Als de snelheid van een antideeltje groter is, komt het sneller een gewoon deeltje tegen en is het verdwenen.