Een nieuwe vorm van horizonvervuiling: de antenne-den.

Mobiele communicatie wordt steeds gewoner. Overal zie je mensen met ‘mobieltjes’ lopen. In vele landen verrijst in hoog tempo de ene na de andere antennemast om aan de vraag van aanbieders en gebruikers te kunnen voldoen. Dit zorgt voor aardig wat horizonvervuiling. De antennemasten zijn doorgaans groot, opvallend en weinig fraai.

Kaal Mastenfabriek heeft een oplossing bedacht voor dit probleem: de antenne-den, een antennemast die eruit ziet als een boom uitgevoerd met volledig kunststof bast. Deze grote nepboom importeert het bedrijf uit Zuid-Afrika, waar zeer goedkope arbeidskrachten ze met de hand in elkaar knutselen. Het land produceert ook palmen, maar die zouden erg opvallen in Nederland. In het camoufleren van de antennes in de stad is het bedrijf beter. Daar combineert het de antennemasten met voorwerpen die er al staan. Zo ziet de mast ingebouwd in een lantarenpaal er stukken beter uit.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

De nieuwsgierige bemoeizucht van de mens heeft ervoor gezorgd dat weinig gebieden in de natuur onaangetast zijn. Dat je straks in de duinen niet meer weet of de bomen echt zijn of van plastic, is toch wel het toppunt. Aan de natuur valt niet te tornen.

Jocelyn Berdowski