Sterrenkundigen hebben acht nieuwe planeten gevonden die zich in het ‘goudlokjegebied’ van hun ster bevinden. Dit betekent dat hun afstand tot hun ster precies geschikt is voor het bestaan van vloeibaar water.

Artist impression van een van de planeten. Bron: David A. Aguilar
Artist impression van een van de planeten.
Bron: David A. Aguilar

‘Het merendeel van deze planeten is waarschijnlijk rotsachtig, zoals de aarde’, zegt onderzoeksleider Guillermo Torres in een persverklaring. Twee van de acht zijn zelfs de meest aardachtige exoplaneten die tot nog toe zijn gevonden. ‘We weten niet zeker of deze planeten ook echt bewoonbaar zijn’, zegt zijn collega David Kipping, ‘maar het zijn wel veelbelovende kandidaten.’

Twee leefbare Keplers

De twee aardachtige planeten dragen de namen Kepler-438b en Kepler-442b. Ze draaien allebei om rode dwergsterren. Deze sterren zijn kleiner en minder heet als onze zon. Een jaar duurt op Kepler-442b zo’n 112 dagen. Kepler-438b draait een stuk sneller om zijn ster: daar duurt een jaar slechts 35 dagen. De planeten zijn niet veel groter dan de aarde. Kepler-442b is ongeveer een derde groter, terwijl 438b slechts 12% groter is.